Spremne nove registarske tablice

Spremne nove registarske tablice

U pogonima Zavoda za izradu novčanica u Topčideru sve je spremno za početak štampanja tablica, a cena zamena i početak izdavanja još uvek su nepoznati, dok vozače očekuju nov dizajn i nove dimenzije.

Izvor: Auto magazin

U zdanju srpske kovnice novca, danas zvanično Zavoda za izradu novčanica i kovanog novca, koje je nedavno proslavilo 80 godina postojanja, ekipu "Auto" magazina srdačno je primio pomoćnik generalnog direktora, gospodin Ivan Drecun.

Vodeći nas kroz impozantne hodnike Zavoda, koji više liče na staklenu baštu prepunu zelenila među kojima su i egzotične biljke, stigli smo do bivše garaže koja je temeljno renovirana i prilagođena potrebama izrade tablica. Iznenadili smo se relativno malom površinom prostora i brojem mašina. Na samom ulazu su velike police u kojima se na europaletama nalaze kutije sa blanko tablicama. U drugom delu se nalaze mašine za štampanje, odnosno presovanje tablica.

Najnovije su generacije i to od poznatog proizvođača, specijalizovanog baš za ovakve potrebe. Iako nam gospodin Drecun bez ikakvih tajni dozvoljava da zavirimo u svaki kutak i fotografišemo, bez oklevanja najpre prilazimo najzanimljivijem kutku – onom u kom se nalazi sto sa specimenima, odnosno uzorcima svih vrsta tablica koje će se kod nas izdavati.

– Važno je reći da su ih zajednički dizajnirali ZIN i MUP i da je font nacrtan specijalno za ovu priliku, dakle nije iskorišćen ni jedan od postojećih slovnih rešenja – napominje Ivan Drecun. Očigledno je namera dizajnera bila da asociraju na postojeće, ali i da se ispoštuju standardi EU, kao i da se poveća broj registarskih kombinacija. Font je dizajniran tako da pre svega bude lako mašinski čitljiv od strane raznih kamera koje će se, između ostalog, koristiti i za automatsko registrovanje prekršaja i prosleđivanje kazne na kućnu adresu vlasnika vozila. Svakako je najupečatljivija nula koja će se jasno razlikovati od slova O. Moramo priznati da izgleda lepše uživo nego na fotografijama.

Inače, dimenzije su evropske, a predviđene su tri veličine – standardne i po prvi put četvrtaste za motorna vozila, kao i četvrtaste za motocikle. Plavo polje i oznaka SRB na levoj strani stavlja do znanja da smo spremni za članstvo u EU, bar kada su u pitanju tablice. Oznakama gradova će se priključiti 18 novih. Ispod malog grba Srbije će se obavezno nalaziti oznaka gradskog područja, ali na ćirilici. Sledi grupa od tri broja, koja se po potrebi, zbog većeg broja kombinacija, može povećati i na četiri. Iza crtice se nalaze još dva slova, a u kombinaciji će se nalaziti i slova kojih nema u srpskom pismu – W, X i Y.

Verovatno će biti dosta podeljenih mišljenja o dizajnu, odnosno izgledu novih srpskih tablica. Jedno je sigurno – osim po dimenzijama, neće previše ličiti na druge, i biće prepoznatljive. Hrabro se odlučivši da ne kopiraju druge, naše vlasti su pred ispitom kako će na njih reagovati vozači.

Važna novina je i to što će u donjem desnom uglu svaka tablica imati svoj serijski broj koji će se u potpunosti razlikovati od registarskog broja koji se nalaze na njoj. Po serijskom broju će se taćno znati koji je radnik proizveo tablicu, odnosno ko je bio u smeni kada je napravljena i ko ju je izdao u MUP-u.

Tablice u ZIN dolaze polugotove, bez utisnutih brojeva i slova. Na sebi imaju samo reflektujuću foliju na kojoj su odštampani grb, serijski broj, plavo polje sa oznakom SRB i zaštitni elementi koji se mogu videti pod određenim uglom. Čine ih hologramska talasasta linija koja se prostire celom dužinom tablice i naizmenično grb, odnosno oznaka SRB. Blanko tablice sa reflektujućom folijom dolaze iz fabrije Boja iz Sombora, koje su prethodno napravljene i isečene na odgovarajuće dimenzije u fabrici Seval u Sevojnu.

Novina je uvođenje žutih tablica sa oznakama E i P, koje su kao i do sada rezervisane za predstavništva stranih firmi u Srbiji, odnosno za predstavništva stranih novinskih kuća. Po novim pravilima, crne su namenjene isključivo diplomatsko-konzularnim predstavništvima stranih zemalja, kao i stranim misijama u Srbiji. Kao i do sada, postojaće privremene tablice standardne bele boje, ali i crvene za motorna vozila koja ne ispunjavaju propisane uslove u pogledu dimenzija i mase. Novost je i registraciona nalepnica, koja će se lepiti na vetrobransko staklo prilikom prve i svake sledeće registracije.

Ono što najviše zanima vozače jeste kada će i po koj ceni početi zamena registarskih tablica. Odgovori na ova pitanja biće poznati kad budu doneti svi, već mnogo puta pominjani pravilnici, ali se ne očekuje da bi taj postupak mogao da počne pre jeseni. Cena je takođe nepoznata: sadašnja (par za motorna vozila) od 1.524 dinara biće sigurno uvećana, ali se ne zna još koliko, iako se nezvanično govori o cifri od oko 2.000 dinara. Na to treba dodati i obaveznu republičku administrativnu taksu u iznosu od 2.360 dinara, koja će takođe najverovatnije biti uvećana.

Kako bilo, novi izdatak je na pomolu, a i tablice su spremne.

Ivan Drecun, pomoćnik generalnog direktora ZIN-a
Spremni smo

Pomoćnik generalnog direktora Zavoda, gospodin Drecun nam je u razgovoru otkrio da su tablice u pogledu kvaliteta materijala i tehnologije proizvodnje u samom vrhu kada su u pitanju EU standardi:
– Reflektujuću sedmoslojnu foliju proizvodi čuvena firma 3M, a njen optimalan rok trajanja je sedam godina. Tablice su izrađene po najnovijoj tehnologiji i imaju nekoliko stepeni zaštite, tako da je nemoguće napraviti falsifikat, a novost je i to da će svaka tablica imati svoj serijski broj, poput novčanica. Kapacitet za proizvodnju je 12 hiljada tablica dnevno, dakle za šest hiljada vozila. Zvaničan početak izdavanja tablica MUP bi trebalo da najavi ZIN-u dva do tri meseca ranije, kako bi se na vreme stvorile određene zalihe i kako građani ne bi bili izloženi neprijatnostima i čekanju. Proces potpune zamene registarskih tablica bi bez problema mogao da bude završen u predviđenom roku od godinu dana – kaže za "Auto" magazin gospodin Drecun.

Nova registarska područja

Predviđeno je da se uvede i 18 novih oznaka za gradove u Srbiji, pa će ih ukupno biti 59. Oznake će, pored postojećih, ubuduće imati i Aleksinac (AL), Bačka Palanka (BP), Bačka Topola (BT), Bečej (BČ), Velika Plana (VP), Vrbas (VB), Inđija (IN), Kanjiža (KA), Knjaževac (KŽ), Kovin (KO), Negotin (NG), Prijepolje (PP), Petrovac na Mlavi (PT), Svilajnac (SV), Smederevska Palanka (SP), Stara Pazova (ST), Ćuprija (ĆU) i Šid (ŠI).

Zamena na sedam godina?

Novi Pravilnik o registraciji motornih i priključnih vozila predviđa i nekoliko, u najmanju ruku neobičnih pravila. Prema članu 32 Pravilnika o registraciji motornih i priključnih vozila, registarska tablica zameniće se novom, između ostalog, po potrebi, ako vlasnik vozila promeni prebivalište odnosno sedište u istom registarskom području i kad protekne sedam godina od dana njenog izdavanja!

Bez personalizovanih tablica

Na žalost, novim Pravilnikom o registraciji motornih i priključnih vozila nije predviđeno da registarske tablice mogu da budu personalizovane, kao što je to u nekim drugim zemljama slučaj. Najčešće su to imena ili neke posebno odabrane reči sa ili bez kombinacije brojeva. Da nonsens bude veći, sadašnjim pravilima je to bilo omogućeno, barem delimično. Naime, trenutno vlasnik vozila može zatražiti četvorocifrenu oznaku na svojoj tablici, i to po ceni od 32.880 dinara. Opšte je poznato da je takvih "ekskluzivaca" bilo skoro koliko i takvih brojeva, što je lep prihod za državnu kasu! Novi informacioni sistem i tehnologija izrade tablica nesumnjivo dozvoljavaju ovu mogućnost, pa je teško razumeti zašto nije iskorišćena mogućnost da se rade tablice po želji, pa čak i sa imenom vlasnika. U mnogim zemljama je to moguće, naravno po cenama srazmerno "ekskluzivitetu" tražene oznake: u Britaniji, recimo, neke oznake mogu koštati i desetak hiljada funti, a postoji i pravo tržište za kupovinu i prodaju registarskih brojeva.

Komentariši